המדריך (הלא רשמי) לכתיבת תזה לתואר שני
לא מזמן, במסגרת יום חשיפת תזות לסטודנטים שמתעניינים במ.א. מחקרי, העברתי הרצאה על התזה שלי. עמדתי שם ודיברתי עליה ועדיין, למרות השנה וחצי שעברו מאז שהגשתי אותה היה לי קשה להאמין שבאמת סיימתי אותה. אני זוכר טוב מאוד את חצי השנה שקדמה להגשתה ובמיוחד את החודשיים-שלושה האחרונים שהיו מאוד אינטנסיביים. זו היתה תקופה עמוסת משברים ומאבקים פנימיים ובכל זאת, למרות כל הקשיים אין הרבה דברים שמשתווים לידיעה שהיום כתבת עוד שלושה עמודים ומחר תדפיס אותם לסבב שכתוב, ואם הכל ילך כמו שצריך אז ביום חמישי יהיה לך את כל הפרק מוכן להגהה, ופתאום, לפני שאתה שם לב, יש לך שלושה פרקים כתובים ובקצב הזה עוד שבועיים אתה עובד על הביבליוגרפיה ותוכן העניינים והנה, לפני שאתה מצליח להבין שסיימת אתה מוצא את עצמך ביציאה מאופיס דיפו, מחזיק עותק גמור שלה והלב שלך מפרפר וחיוך מתחיל להתפשט על שפתותיך. ואז מכה בך כזו תחושת ניצחון עצומה, כי היריב הכי גדול שיש לך הוא אתה עצמך, והידיעה הזו שהצלחת לנצח את עצמך, שהיה רגע אחד בחיים שבו לא ויתרת לעצמך — אין שום דבר שמשתווה להרגשה זו והיא תלווה אותך לאן שלא תלך.
אז תגידו, מה אתה עושה מזה סיפור, כולה תזה לתואר שני, לא מדובר על דוקטורט, ואני אענה, נכון, צודקים, אבל בשבילי העבודה עליה הייתה מאוד מורכבת. במשך שנתיים דחיתי את העבודה עליה ולא עשיתי כלום, וככל שהזמן עבר מבלי להשיג שום התקדמות, ככה קו הסיום נראה יותר ויותר רחוק. בנוסף, הייתי חייב להתחכם ולבחור נושא שבדיעבד הסתבר שמעט מאוד נכתב עליו במחקר האקדמי, מצב שהצריך ממני מאמץ-יתר שהיה קשה ליישם בסופי שבוע שטופי שמש. ככה יצא שבכל פעם שנהנתי צץ ועלה הנדנוד המרגיז הזה שישב לי מאחורי הראש ושענה לשם ״תזה״ֿ, ואז הלב שלי התכווץ והציפה אותי תחושת ייאוש נוראית. זו הרגשה כל כך נוראית שאני אף פעם לא רוצה לחוות אותה שוב ולכן התחושות הדרמטיות שלי לגביה.
אז בעקבות ההרצאה שנתתי (ואחרי הפתיחה הדרמטית הזו) החלטתי לרתום את נסיוני ולכתוב את המדריך הקצר והלא-רשמי לסטודנטים לתואר שני שחושבים על/מתלבטים האם/כותבים את התזה (אם מישהו מעוניין, את התזה שלי אפשר להוריד כאן ומצגת על חלק מהדברים אפשר לראות כאן). מוכנים? יאללה, נתחיל:
1. אתם באמת צריכים את זה? — זו השאלה הכי חשובה כאן כיוון שהתשובה עליה מנסחת את מידת הכדאיות בכתיבת התזה. תזה מצריכה חתיכת הפקה אז כדאי להגדיר את הציפיות ממנה לפני שמתחילים לעבוד עליה. לשוק העבודה לא משנה אם יש או אין לכם תזה, העיקר שיש תואר שני. אם השאיפה היא לעשות דוקטורט/קריירה אקדמית אז אין לכם הרבה ברירה ולכו על זה. חשוב להבהיר שהיא לא ערובה שאכן תצליחו במטרתכם אבל אי אפשר בלעדיה. מה שכן, אפשר לנסות ולמזער נזקים במסגרת מסלול ישיר לדוקטורט שאני, באופן אישי, מצטער שלא עשיתי. אם אתם עושים את זה בשביל העניין האישי ובשל דחף לא מוסבר להרחיב את האופקים אז שיהיה לכם בהצלחה. באמת, אני לא ציני.
לא משנה מהי הסיבה שמניעה אתכם לכתיבת תזה, קחו בחשבון שיש לה משמעויות של זמן, העדר חיים אישיים והמון רגשות אשם על זה שהלכתם לים במקום לקרוא עוד מאמר משמים, אז לפני שאתם מתחילים את התהליך היו כנים עם עצמכם ותשאלו האם זה באמת חשוב לכם עד כדי כך שאתם מוכנים להקדיש לזה כל כך הרבה זמן, אנרגיה ועצבים.
2. מנחה — התזה שלכם יכולה לקום וליפול על המנחה שבחרתם ולכן חשוב שתבחרו מישהו שאתם יכולים ליצור איתו שיחה שהיא לא אקדמית בלבד אלא גם אנושית. אם אתם מתלבטים בין מישהו מעולה אקדמית שיש לכם איתו אינטראקציה ככה-ככה לעומת מישהו סביר עם אינטראקציה מעולה, מבחינת נוחיות נטו (מבלי להכנס לשיקולי קריירה/קורות חיים) עדיף ללכת על זה עם האינטראקציה המעולה. למה זה חשוב? כי למנחה יש משקל בציון שלכם, הוא יודע להגיד איך מקובל לכתוב את התזה במחלקה ואיך השופטים שלכם יקראו אותה (אני לא בקיא לגמרי בכל הפוליטיקה המחלקתית אבל יש סבירות מאוד גבוהה שהוא בוחר את השופטים לתזה שלכם). המשמעות היא שהוא יכול לספק קצת יותר מהדגשים היבשים של ״איך לכתוב את התזה״ ויכול לכוון לכתיבת תזה שתבטיח שהשופטים שלכם יצליחו לקרוא ולהבין אתכם על הצד הטוב ביותר (וככה לשפר את הסיכויים לציון טוב).
עוד עניין שחשוב להעלות בהקשר של מערכת היחסים עם המנחה הוא התפקיד שלו מבחינת מעקב ההתקדמות שלכם. באופן עקרוני, אפשר לצייר ציר שבקצהו השמאלי ישנו את המנחה שרוצה לתקתק אתכם ביעילות ומהירות ועל כן בודק מדי פעם את ההתקדמות שלכם (ואף מציב תאריכים יעד) ובקצהו הימני ישנו המנחה שעוזב אתכם בשקט ולא יוצר אתכם קשר אלא אם כן אתם יזמתם אותו (לדעתי, אגב, רוב המנחים נמצאים איפשהו בין מרכז הציר לקצהו הימני). עכשיו נשאלת השאלה מי מהם מתאים לכם יותר. לי, למשל, התאימה מנחה שנתנה לי את החופש שלי, ואחת לכמה זמן, כשהרגשתי שמתאים לי, קבעתי איתה פגישה (או אפילו שלחתי במייל) והראתי לה מה עשיתי עד עכשיו.
3. נושא ושאלת מחקר — תבחרו נושא שמעניין אתכם, אתם הולכים להשקיע המון עבודה אז כדאי שהתזה תעניין אתכם אחרת לא תעמדו בזה. אל תופתעו אם המנחה שלכם ינסה להוביל אתכם לנושא אחר. יכול להיות שהוא באמת חושב שהנושא שלכם גרוע/חרוש/בעל פוטנציאל התרסקות, אבל מצד שני לא אופתע אם הוא רוצה לעשות לעצמו חיים קלים ולהנחות אתכם בנושא ו/או שיטת מחקר שבהם הוא כבר שולט. חשוב להגיד, לא באמת אפשר לבחור נושא מבלי הסכמה של המנחה, אבל כן חשוב למצוא עניין משותף ולהתכנס לנושא שאתם, בתור אלו שעושים את העבודה הקשה, מרגישים שלמים איתו. אני יכול להעיד על עצמי שפסלתי הרבה רעיונות מחמת חוסר-עניין ושחלפו לא מעט פגישות ותכתובות מיילים ביני לבין המנחה שלי עד שסגרנו על הנושא והשיטה. בסופו של דבר הגענו לעמק השווה והיתה לזה משמעות אדירה מבחינת המוטיבציה שלי להמשך העבודה.
4. חדשנות — טועה מי שאומר שבתזה לא ניתן לחדש את תחום המחקר. אפשר, ואפילו מאוד. סביר להניח שאכן יש תחומים שבהם טווח החדשנות מצומצם מאוד, אבל בהינתן ראש פתוח ושאלת מחקר טובה אז כן אפשר ליצור משהו חדשני שלא היה קודם לכן. יחד עם זאת, צריך לקחת בחשבון שעבודת תזה חדשנית פירושה עבודת מחקר וניתוח מעמיקה יותר, וזה, כאמור, לוקח מלא זמן, אנרגיה ועצבים.
5. שיטת מחקר — כבר בהתחלה תצטרכו לבחור שיטת מחקר, כמותנית או איכותנית. לדעתי, כמותנית היא הפיתרון הקל (וזה לאו דווקא רע) כיוון שתהליך העבודה בה פשוט יותר ומכאן שגם יותר ידידותי למשתמש. מעלים השערות, מריצים סקרים, מבצעים ניתוח סטטיסטי וסוגרים בממצאים. לרוב, מחקר איכותני יצריך מכם תשומות אחרת כיוון שהוא מורכב יותר. צריך למצוא מקורות, לנתח אותם וליישם על מקרה הבוחן (במידה וזה חלק משאלת המחקר). למה אני אומר את זה? כי השיקול איזו שיטת מחקר לנקוט הוא לא רק עניין של העדפה אישית אלא גם פקטור שמשליך על מידת הקושי של כתיבת התזה. לכן, כשאתם מגיעים לשאלת שיטת המחקר כדאי להסתכל בעבודות מחקר קודמות ולהתייעץ עם אנשים מהתחום לגבי השיטה המומלצת/כדאית, כך תוכלו לקבל אינדיקציה לגבי מידת הקושי של כל אחת מהן ביחס לנושא המחקר שלכם.
6. קצב עבודה/דחיינות — אי-אפשר לשבת על תזה שעה ביום. זה לא יעבוד משום שלוקח זמן עד שנכנסים למצב התודעתי הנכון וברגע שעולים על הגל כואב הלב להפסיק אותו. אם אתם סטודנטים במשרה מלאה אז הסתדרתם (לפחות מהבחינה הזו) אבל אם אתם עובדים במשרה מלאה (כמוני) זה הופך להיות יותר מורכב, והדחיינות הופכת להיות החבר הכי טוב שלכם. הפתרון, על הנייר, הוא מאוד פשוט: צריך לשאוף לתהליך מרוכז ומתמשך של כתיבת תזה, כי ככל שאתם דוחים את העבודה והמרווחים בין ישיבה לישיבה נהיים ארוכים יותר כך יהיה לכם קשה יותר להכנס לזה. אני, בגלל הדחיינות הזו, שרפתי על התזה לפחות שנה.
הפיתרון שלי היה ליצור "מקבצי תזה" סמוכים אחד לשני, זאת אומרת, לקחת יום ראשון חופש ואז לשבת על זה סופשבוע ארוך. ככה ידעתי והגדרתי לעצמי שזה הקצב שלי בחודשיים הקרובים — שיש לי שמונה סופ״שים שמוקדשים לתזה. במידה ואכן תעשו את זה, תראו שהיום הראשון הוא יותר יום התנעה ורענון, שהעבודה האמיתית נעשית ביום השני (בגלל זה חשוב לקחת יום שלישי שישמר את המומנטום מהיום הקודם). בסופו של דבר, ככל שהתקדמתי כך יותר נכנסתי לזה והיה לי ממש חבל לעצור את זה, אז לקחתי שבוע חופש מהעבודה. מה שבעצם אני רוצה להגיד זה שכבר בתחילת העבודה על התזה כדאי להסתכל על לוח השנה ולראות איפה אפשר לעשות את המקבצים האלו ולשלב אותם עם העבודה שלכם. תכנון נכון של לוח הזמנים לשנה אחת קדימה יכול לחסוך הרבה כאב לב.
7. כתיבה — רבות תהיינה הפעמים בהן תפתחו את הוורד ולא תדעו מה לכתוב. זה יקרה לכם בעיקר לאחר הפסקה ארוכה שנבעה מהתקפי דחיינות בלתי נשלטים. התגובה הנפוצה ביותר למצב כזה היא: א. לראות מה חדש בפייסבוק, ב. לבדוק מה חדש במקרר, ג. להציץ מה חדש בטלוויזיה, ד. כל התשובות הנכונות. כידוע, התשובה הנכונה היא ד (ואין לכם מה להרגיש רע עם עצמכם, זה מובן לגמרי ואף טבעי). יחד עם זאת, במוקדם או במאוחר לא תהיה לכם ברירה ותאלצו להתמודד עם עסק הביש הזה שאליו נקלעתם. הפיתרון שלי למצב המעיק הזה היה פשוט מאוד: במקום לחשוב על הכתיבה צריך להתחיל אותה. זאת אומרת שבדקות הראשונות לא חושבים על מבנה תחבירי נכון וסימני פיסוק אלא פשוט מתקתקים על המקלדת את כל הרעיונות הראשוניים שיש לכם, גם אם הם נראים טפשיים. התקתוק הזה, באופן מפליא, עוזר להכנס לקצב שיכוון אתכם הלאה וייצור גם איזושהי נקודת עוגן שאליה תוכלו להתייחס בהמשך.
8. זה אף פעם לא סופי — אל תצפו לכתוב פרק מושלם מתחילתו ועד סופו ואז לעבור לפרק הבא. זה לא עובד ככה. כותבים פרק אחד, ממשיכים לשני ואז מבינים שיש משהו שפספסנו בפרק הקודם ושצריך לחזור אליו. זה בסדר ולגיטימי ואפילו די טבעי כי ככל שאנחנו מתקדמים ככה אנחנו מבינים מה היה חסר קודם לכן. אני, לצורך העניין, התחלתי לכתוב את הדיון כשחשבתי ששני הפרקים הקודמים היו פחות או יותר גמורים, רק כדי להבין שפספספתי בהם כמה הגדרות קריטיות.
9. ניהול וציטוט מקורות — כל אחד מפתח לעצמו את הרגלי ניהול המקורות שלו. יש כאלו שעושים טבלאות באקסל, יש כאלו שמנהלים כרטיסיות ויש כאלו שמתייקים בקלסר עם חוצצים ומדבקות Post-it. אצלי זה היה אחרת ובמרוצת הזמן גיבשתי את שיטת "המספרים והערימות". לכל מאמר שקראתי וראיתי שרלוונטי לפרק ספציפי בתזה שלי, עשיתי קובץ סיכום בוורד בו רשמתי את הנקודות החשובות של המאמר לפי מספר העמוד בו הן מופיעות. את הסיכום הדפסתי, הצמדתי למאמר המקורי, שרבבתי לשקית ניילון (מה שנקרא, שמרדף), מספרתי אותו (מספר ייחודי לכל מאמר) וחילקתי לערימות (כל ערימה — פרק).
כשהתיישבתי לכתוב את התזה תמיד הנחתי מולי את ערימת המאמרים הרלוונטיים לפרק שעליו אני מתכוון לעבוד. כשנזכרתי במשהו שקראתי ולא זכרתי באיזה מאמר זה היה או כשסתם רציתי לעבור בין כל המאמרים, מספיק היה לי לעבור בין הסיכומים שלהם על מנת למצוא את המאמר המדויק עם הפנייה לעמוד בו מופיע הרעיון או הטענה בו אני רוצה להשתמש. לקחתי משהו ממאמר מסוים או מהסיכום שלו? סבבה, עושה קופי+פייסט, מתאים אותו לטיעון שלו, מוסיף את המספר הסידורי שנתתי לו ממשיך הלאה. כך לא הייתי צריך להטריח את עצמי בזמן הכתיבה בכל חוקי ההפניות ויכולתי פשוט אלא פשוט להתמקד בכתיבה ובשטף שלה. באופן כזה, כשסיימתי את העבודה, קיבלתי פרק עם מלא מספרים בין משפטים ובסופי פיסקאות וכל שנותר היה להמיר אותם בהפניות תקניות.
11. המנעו מכסא עבודה חורק — הוא הסיבה הנפוצה ביותר ליום עבודה שרוף.
12. תת-הכרה נפתחת כמו מניפה — המוח שלכם יטחן את התזה גם כשלא תעבדו עליה, במיוחד אחרי סשן עבודה של כמה ימים. אתם יכולים ללכת ברחוב ופתאום יעלה לכם איזה רעיון-על או ניסוח מפוצץ שכואב הלב לאבד. אל תאבדו את זה, תסתובבו עם פנקס או תקליטו את עצמכם בטלפון כי ההארה הזו שתיפול עליכם יכולה לעשות את כל ההבדל. לי זה קרה ביום שישי אחד בדיזינגוף סנטר, אחרי שאכלתי נקניקיית צ׳וריסו נהדרת.
13. תנו למילים לנוח — סיימתם לכתוב פרק או חלק חשוב? הדפיסו אותו, שימו אותו בצד, תמשיכו לחיות ותחזרו אליו שוב אחרי כמה ימים. החופשונת הזו תרענן אתכם ותוכלו לשכתב את הפרק בראש נקי, ומשום שהוא נמצא מולכם על נייר יהיה לכם הרבה יותר קל לעלות על שגיאות כתיב ופיסוק, כשלים בטיעונים ונקודות שצריך לחזק. המנוחה הזו יכולה לעשות את ההבדל בין פרק/תזה טובים למצוינים.
את אותה המנוחה צריך ליישם בסוף התזה, לאחר שסיימתם את שלב תוכן העניינים, הביבליוגרפיה והנספחים. קחו לכם שבוע להנות — ללכת לים, לאכול בחוץ, לשתות בירה — ותחזרו אליה. אני מוכן להתערב שפתאום תשימו לב לכל מיני שגיאות קטנות שיכולות לדפוק אותה כמו מספור לא נכון של תוכן עניינים, הפנייה ביבליוגרפית שלא נכתבה לפי כללי הציטוט וסדר עמודים שהתחרבש. לא חסרות שגיאות כאלו.
14. דברו עליה — ספרו מה קראתם היום, לאילו מסקנות הגעתם, מה כתבתם היום. לא תאמינו אלו תובנות יעלו לכם. לפעמים, כשיושבים מול המאמרים והוורד זה נראה כאילו התזה קיימת רק בעולם שלכם. הדיבור עליה עם אנשים אחרים משחרר אותה לאוויר, התגובות והשאלות שלהם יאפשרו לכם להתכוונן מחדש, לחדד את הטיעונים, לעלות על נקודות חולשה ולגלות היבטים שטרם התייחסתם אליהם, אז מומלץ לעשות את זה כמה שיותר. אני הייתי מדבר עליה עם אשתי ומספר לה מה עשיתי באותו יום. לא פעם יצאתי מהסיכום הזה עם משימות כתיבה ליום העבודה הבא.
15. אל תשכחו להנות — עם כל הקושי שכרוך בכתיבת תזה נפלה בידיכם אפשרות ללמוד, להתעמק ולהתמקצע בעולם ייחודי שמעניין אתכם ושמעט אנשים יודעים עליו. התקופה הזו אמנם תהיה עמוסה ומלחיצה אבל באותה הנשימה תאפשר לכם לצאת מהטייס האוטומטי של השגרה היומיומית (ולפעמים גם המשעממת), לאתגר את עצמכם ולהפעיל את הראש. הסתכלו על הצד החיובי, זו תקופה של העשרה ויצירה שבה אתם לומדים על עצמכם לא פחות מאשר על נושא התזה שלכם. אף אחד לא יודע לומר מתי תקרה בפניכם הזדמנות נוספת לכך. וחוץ מזה, אם עכשיו אתם סובלים, מה יהיה בדוקטורט?
יוני תודה על ההגשה החן והעשייה. אשריך.
המאמר פוגש אותי בדיוק בתקופה של התלבטות וחשיבה לגבי תואר שני והגשת תזה
פיני, בשמחה רבה 🙂
ממש גרמת לי להבין סוף סוף מה המשמעות של תזה.. אני מתכוון לעשות תזה.. אבל אין לי מושג מדוע אומרים שזה לוקח ככ הרבה זמן… ממש גרמת לי להבין יותר טוב את התהליך…..
יוסי,
בשמחה רבה!
דבר איתי אם יש לך שאלות נוספות 🙂
נהניתי מהמידע,בדיוק מתלבט לגבי השאל אם לכתוב תזה במסגרת MBA
אז כמה זמן לוקח לכתוב תזה?כמה זמן לקח לך?
לירון, לי זה לקח חמש שנים, אבל זה רק בגלל שמרחתי אותה.
ת׳כלס במשך שנתיים לא עשיתי כלום ועוד שנתיים עבדתי ממש ממש לאט.
אם יושבים עליה כמו שצריך, ובהתחשב בעובדה שיש חיים נוספים מלבדה, אני מעריך שאפשר לעשות אותה בשנה.
היי יוני תודה רבה! אני בדיוק מתלבטת האם לעשות תזה שנה הבאה. האם יש כל מיני מלגות לסטודנטים שבוחרים לעשות תזה? לדעתך האפשרות לעשות דוקטורט מהווה יתרון במקום עבודה כמו בנק למשל?
אלה, בכיף 🙂
אני יודע שיש מלגות לתואר שני אבל לא יודע אלו בדיוק. מלגות זה עולם שלם, יש כאלו של אוניברסטיאות, יש של גופים חיצוניים, יש של הצטיינות ויש של תחום מחקר. אני מאמין שהמנחה הפוטנציאלי שלך (או מזכירות החוג) יוכלו לעזור לך יותר בעניין הזה.
לגבי השאלה השניה, "אפשרות לעשות דוקטורט" היא לא יתרון, כי לכל בוגרי תואר שני יש "אפשרות", אז מה את שונה מהם? היתרון שלך יכול לבוא לידי ביטוי בעבודת התזה. זאת אומרת, להבדיל מבוגרי תואר שני ללא מחקר, לך תהיה עבודת מחקר שתעיד על היכולות שלך. זה בהחלט יכול להיות שובר שוויון ובמידה זה מתקשר לתחום של המעסיק זה יכול להיות פצצה.
נו, מה אני אומר על זה?
אני אומר יוני שקודם כל שאפו ענק על הכנות וכמובן על יכולת הביטוי שבכתב, רהוט, בהיר ומלא בהומור עצמי – נהנתי לקרוא את המאמר ואף לשתף !
שנית, הסרטון המשולב כאן, של לב, פשוט כובש ובזכותך גיליתי אותו ופתאום מצאתי עצמי יושב וצופה בכל הסרטונים שיש לו בלי יכולת לעצור.
וכעת לנושא עצמו,
כל מה שנכתב כאן על התזה הרגשתי וחוויתי במידה מסוימת כשכתבתי את 2 עבודות הסמינריון.
אתה בוחר נושא שנראה לך מושך ומעניין רק על מנת לגלות שבשביל לכתוב עליו כ30 עמוד אתה תצטרך לקרוא עשרות אם לא מאות מאמרים שונים ומשעממים שנכתבו באריכות בזדון ורק אז להתחיל לכתוב ולשכתב, לכתוב למחוק ולכתוב מחדש, לכתוב ולקרוא לעצמך, לחברה, לתקן ולהגיד לעצמך מה לעזאזל ניסיתי לומר כאן בכלל…כל זה כשהמרצה בכלל לא מתעניין אפילו לא בלתת טיפ צנוע :/
ובוודאי שכולם יודעים שאתה כבר מסיים את התואר, זוהי המטלה האחרונה וכולם מצפים לראות אותך כבר עם כובע מרובע ולא מבינים למה לכתוב 30 עמוד לוקח כל כך הרבה זמן…
מה שגורם לך לרצות לעזוב את הארץ, לנטוש את כל מכרייך ולהתחיל מחדש בברזיל כקרלוס נהג המונית…עד כדי כך שאתה ממש מברר על האפשרות ואיך עושים זאת ורק אז מתייאש וחוזר שוב, לכתוב ולשכתב ולקרוא ולכתוב ולשכתב.
וכמובן שברגע שהגשת וסיימת עול כבד ככוכב מאדים יורד מעליך ואתה מרגיש גאווה שכבשת, כבשת את עצמך, את יצרך והנה אתה ראוי להיות נשיא ארה"ב ! או לפחות ראוי לקבל תואר ראשון.
כעת לאחר התואר הראשון, כשהרגשת הניצחון חלפה לה התחלתי להסתכל על תואר שני…
על פניו הוא קצר יותר, פחות קורסים, פחות בחינות ומשדרג ידע ומעמד !
כולם התחילו לומר שכדאי לעשות תואר שני עם תזה, הוא אומנם ארוך יותר אך בזכות התזה תוכל להתקבל לתואר שלישי ביום מן הימים ואז תהא מרצה מכובד באוניברסיטת פרינסטון עם משכרות של 300 אלף דולר בשנה, תשפיע על מאות בני אדם ועל כרטיס האשראי יהיה כתוב ד"ר מאיר ! [וגם על דלת הכניסה, דלת המשרד ודלתות נוספות !!]
האופציה גם אם מוגזמת אכן קורצת וכמו שנאמר מה שלא הורג – מחשל ואם זה לא יוסיף אז בטח זה לא גורע.
אממה !! [פירוש רש"י: אבל מה !!]
אתה מגלה שאם בקושי רב כתבת 2 סמינריונים וכמעט חתכת לברזיל אז מה זו המפלצת שנקראת "תזה"?
ומה זה הדרקון שנקרא "עבודת דוקטורט"?
כשחיפשתי במנוע החיפוש קיבלתי רק תוצאות של איך לכתוב, איך לנסח, דוגמאות אך אף לא חוויה אמיתית אחת של אדם מהשורה שהתמודד עם התופעות הנ"ל.
והנה פתאום מצאתי את המאמר הנפלא שלך יוני, אמיתי, כנה, מהנה לקריאה ומעביר את המסר.
עקב הקריאה כאן אני נוטה לבחור בתואר שני ללא תזה ולאחר מכן לקחת הפסקה מהאקדמיה השוחקת, אם בעתיד אראה שהסבלנות לי גדלה או שחסר לי תואר ד"ר אז אבחן זאת שוב.
תודה !
מאיר, הרגת אותי 🙂
שיהיה בהצלחה!
הי יוני
מסכימה עם האחרים -באמת כתבה מצוינת! תודה רבה:)
אני עשיתי תואר ראשון ושני במכללה למנהל ורציתי לשאול מה דעתך על תזה גם כן במכללה למנהל?
ניסיתי לברר על תזה באוניברסיטאות (ת״א ובר אילן) אך זה נראה לי קשה יותר מדי טרטורים וגם צריך לעשות מבחן גימט. להבדיל מהמכללה שלא צריך מבחן גימט וגם קרוב לבית 🙂 מה גם שיש דיבור על כך שבעתיד יהיה ניתן לעשות תזה גם במכללות…. דבר אחרון חביב האם אתה ממליץ לי לקחת שנה הפסקה בכדי לשפר את האנגלית שלי? האמגלית שלי לא בשמיים בכלל בלשון המעטה וזה גם משהו שמפחיד אותי..
תודהרבה על הכל! :
קארין,
מכיוון שאת מדברת על GMAT אני מבין שאת מתכוונת לתואר שני במנהל עסקים.
למיטב הבנתי, מבחינת שוק העבודה, אין משמעות קריטית לתזה בתואר הזה (הרוב המוחץ של מסיימי תואר שני במנהל עסקים עושים אותו במסלול לא מחקרי) ככה שזה משהו שאפשר לוותר עליו. ברגע שאת בוחרת במסלול לא מחקרי השיקול העיקרי שלך הוא היוקרה של מוסד הלימודים – תואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב יותר ״נחשב״ מאשר במכללה האקדמית תל אביב (למשל). העניין המהותי הוא בתנאי הקבלה, שבתל אביב צריך ציון GMAT גבוה לעומת המכללה למנהל (למשל) שאליה לא צריך את זה.
לגבי תזה במכללות – זה לא יקרה בשנים הקרובות. דיברו על זה עוד בתקופתי כסטודנט לתואר שני אבל המועצה להשכלה גבוהה לא מתלהבת זה. במילים אחרות, אל תבני על זה.
לגבי אנגלית – מאוד תלוי איפה תבחרי ללמוד. לכל מוסד ולכל חוג יש את הדרישות שלו. בגדול, ואני אומר את זה בצער הרב, אפשר להסתדר בלי אנגלית אקדמית. את מכירה את הקומבינות של הסטודנטים, יש סיכומים שרצים באינטרנט, יש קבוצות קריאה שבהן כל סטודנט מסכם מאמר אחד ואז מקבל את הסיכומים של שאר חברי הקבוצה, ובטח יש עוד כמה פטנטים כאלו. נראה לי שאם עשית את התארים שלך במכללה במנהל והסתדרת שם עם האנגלית אז לא צריכה לך להיות לך בעיה שם עם התואר השני. גם מבר-אילן לא הייתי דואג יותר מדי אם כי בתל אביב אני מניח שזה יהיה קשה יותר. הכי טוב מבחינתך יהיה לתפוס מישהו שסיים את התואר בתל אביב/בר-אילן/כל מקום אחר ולשאול אותו על זה.
שיהיה בהצלחה! 🙂
תשמע, כמה נכון, ככה יפה. שאפו ענק גבר!
מקסים! בדיוק מה שחיפשתי. אשמח להתייעץ איתך בפרטי.
תודה על הפוסט החשוב. כתבת יפה, בהיר ושנון.
אותי זה פוגש בדיוק בזמן – עשיתי תואר שני במכללה למנהל, גם את הקורסים לתזה, אך כתיבת התזה מתעכבת. רציתי להתייעץ איתך באישי. אפשר?
חני – בשמחה, שולח לך מייל.
ממש שיכתוב של הרגשות שלי.
תודה לך על השיתוף.
מצחיק וקולע.
והכי הכי- שזה משהו שאי אפשר לשבת עליו שעה ביום בשביל לסיים..
צריך להיכנס למצב תודעתי מסויים. שרק הכניסה אליו לוקחת לך יום שלם בכל פעם 😣
@מורן, תודה! 🙂
מקסים, מנוסח באופן רהוט.
מחכים, העצות.שכתבת.נפלאות
ומאוד פרקטיות.
מאמר חדוב שנותן פרופורציה על כל ענין התזה.
תודה רבה.
רציתי לשאול אותך משהו.
אפשר ליצור קשר בפרטי?
יוסי
יוסי, שלח לי מייל yeho.ler ב-gmail.com
יוני, כתבת בצורה מצויינת. אני בדיוק בשלב הזה של ההתלבטות בין לעשות תואר שני עם תזה (אני רשומה למסלול עם תזה) לבין תואר שני בלי תזה. אני כן רוצה לראות את עצמי ממשיכה באקדמיה אבל אני כבר בשלב שאני צריכה להחליט. אפשר להתייעץ איתך באופן פרטי?
היי, כתבה מעולה תודה רבה!
אשמח לדעת מה הקריטריונים להתקבל למסלול ישיר לדוקטורט, הלא זו הסיבה העיקרית שבשבילה אנו משקיעים את זמננו בתזה, אם כך לא כולם יעדיפו מסלול זה?
בנוסף, אם השופטים לא נתנו ציון גבוה לעבודת התזה, בלתי אפשרי להמשיך לדוקטורט בעקבות כך?
תודה
שבת שלום יוני,
השבת במעלות טומנת בחובה שקט הראויה לאדם החושב. הנוף הקיצי של חורש ויערות ירוקים, נודף מהם ריחות משכרים וממקום מושבי אני צופה אל מרחבי הגליל המערבי של נוף, אדם, היסטוריה וזיכרון. השמש עולה לאט לאט תוך שהיא מאירה את המרחב הפואטי בו אני חיי ומתקיים בו יום יום והוא מעצב אותי כתבנית נוף מולדתי. תיאור מעט פואטי, משום שמניבכי מאמרך עלה השאלה" "לכתוב או לא לכתוב?". זו השאלה המונחת לשולחני הערוך בסימני שאלה. "אינה הקדוש ברוך הוא", כך בכול אופן אומרים המאמינים, וזימן לי את שאתה כותב. נסחפתי מעט? זה משום ההארה בעקבות קריאת המאמרך. על כן תבורך, כי הנך כמו רץ במרוץ הלפיד, כך אתה נושא את לפיד האולימפידה לכותבי התזה.
תודה רבה על השיתוף זו פעם ראשונה שאני כותבת תגובה זה אך ורק בגלל שהיה מרתק לקרוא דברים כל כך כנים. אשמח לדעת מה הקריטריונים למסלול דוקטורט ישיר
תודה רבה על הכתיבה, נשמע כייפי לפי איך שכתבת את זה 🙂
מעודד מאוד. אני בדיוק בהתחלה, צופה על ההר הזה שאני צריכה לעבור לפני הדד ליין הקרוב מדי. קפיצת אמונה.
@הילה, שיהיה בהצלחה!!!
היי- נתקלתי במקרה, ומאוד עודד אותי. אחרי התדחיינות של שנה רוויה בקורונה, מצב בטחוני ומה לא, חוזרת לכתוב. המון תודה.
מקווה לעדכן לכשאהיה אחרי 🙂
זה מה שיש לי לומר לך יוני יקר…
קשיש אני וללא תואר אקדמאי, אך מעורב הייתי בלימודיה של ביתי שסיימה בהצטיינות תואר שני ללא תזה. לוחץ אנכי עליה להירשם ללימודי דוקטורט, מכאן ההתעניינות בכל הקשור בתזה ובקריאת המאמר שלך יוני יקר. יפה חד ורהוט כתבת, העשרת את מוחי הקמול, נתת לי מספיק סיבות להמשיך בלחציי על בתי להשגת התואר הנשגב. קריאת מאמרך הזכירה לי שנים ארוכות בהן למדתי בלית ברירה משפטים כאוטודידקט, בשל חיסרון כיס עמוק, והכל היה במטרה להתמודד עם תביעות משפטיות שהוגשו נגדי ואיימו על חורבן ביתי מבחינה כלכלית. למדתי בנט, שקדתי והתמודדתי בגפי כנגד מספר גופים מפלצתיים אשר להם הייתה לא פחות מסוללת עורכי דין שייצגו אותם ואני הקטן, עליתי על כולם וניצחתי אותם, כמו שדוד את גלית. הכי קרוב לעבודת תזה שידעתי, זה סיכומים לביתי המשפט שהגשתי, עבודה מכרעת שכרוכה בקריאת פסקי דין רבים בנושאים קשורים, כתיבה משכנעת שמבוססת על ראיות שהוצגו והושגו במהלך שנים של התדיינויות (סוג של מחקרים). רק אחרי שהצלחתי במאבקיי המשפטיים תוך כדי ייצוג עצמי (ללא עו"ד) בשלושה ערכאות, שלום, מחוזי ועליון, הבנתי שאני לא כזה טיפש וחסר השכלה, התמלאתי גאווה וסיפוק. תודה על המאמר.
ממש תודה על ההסבר ועל הדרך לתזה ,אם לבחור צעיר זה מפרך מה יגיד קשיש כמוני בן 70 ,הבעיה שלי שיש לי פרקים כתובים אך אני מסדר אותם מבחינת סדר כרונולוגית ,אך לצרף את הנספחים ,האם את כל הנספחים של כל העבודה ,להוסיף אחרי הביבליוגרפיה ,ואם צריך למספר אותם לפי פרקים , כמה זמן מאפשרת האוניברסיטה להגיש את התזה , והאם היא הבסיס לדוקטורט ,אם אני מגיע ל 150 עמודים בתזה אז כמה זה דוקטורט אגב מה אתה עושה היום אחרי הלימודים
הי יוני,
קודם כל תודה רבה על הסדר שעשית לי.
כל חיי למדתי ושילבתי עבודה במשרה מלאה, מינימום 9 שעות בתקפידים בכירים ביותר בתעשייה.
עכשיו אני ממש נמצאת בשלב שבו שוב אני רוצה לחזור ולהשלים את התזה שלא עשיתי במסגרת התואר השני שלי
ומתלבטת בבחירת מנחה, אוניברסיטה, נושא..
את התואר הראשון שלי עשיתי בהנדסה כימית וביוטכנולוגיה ואת התואר השני ללא תזה עשיתי במזון וביוטכנולוגיה בטכניון ויש לי תואר נוסף בהוראת המדעים בטכניון.
אני מאוד רוצה להמשיך לדוקטורט אך נדרשת להשלים ״מחקר גישוש״ או תזה. השאלה שלי, מאיפה להתחיל בחיפושים…אני מאוד רוצה להמשיך לעבוד במשרה מלאה ועדיין למצוא זמן להשלים את התזה ובהמשך את הדוקטורט.
תחום הסביבה מאוד קשור לעבודה שלי ולכן רציתי למצוא נושא שקשור לתחום, האם ניתן להשלים תזה בתחום שהוא לא בהכרח נלמד בתואר הראשון או השני?
אני חיפאית ולכן מאוד מתלבטת בין אוניברסיטת חיפה או הטכניון, האם זה שיקול נכון? או שעדיף לי לחפש מנחים גם באוניברסטאות אחרות?
אשמח לעזרתך,
קרן
אתחיל ב-תודה רבה. אני כותבת את התזה שלי למעלה משנה. הרבה שינויים עברו בדרך- הגשתי הצעת מחקר שאושרה ולאחר מכן (בשל סיבות שלא אפרט כאן) נאלצתי לשנות את הצעת המחקר. תודה על הכתיבה הממוקדת שמשלבת טיפים חשובים עם הומור וחן. תודה רבה נתת לי מוטיבציה להמשיך